Produkter
  • Lånesläp*
  • Fri byggrådgivning
  • Noga utvalda artiklar

Nyheter och pressmeddelanden

Filtrera listan genom att klicka på önskad nyhetsform.

C24 Bygg satsar på tillfällig butik vid Godisfabriken i Gävle

I dag öppnar den lokala bygghandlaren C24 Bygg en ny tillfällig butik precis intill Godisfabriken. Med denna unika satsning hoppas man bidra till mer hållbart byggande samt förbättra logistiken för både byggherrar och hantverkare på byggarbetsplatserna i och kring Godisfabriken.

I dag öppnar den lokala bygghandlaren C24 Bygg en ny tillfällig butik precis intill Godisfabriken. Med denna unika satsning hoppas man bidra till mer hållbart byggande samt förbättra logistiken för både byggherrar och hantverkare på byggarbetsplatserna i och kring Godisfabriken.

Butiken kommer att förenkla både logistik och få ner antalet transporter in på området.

– Detta är ett test från vår sida som jag tror både hantverkare, beställare samt även Gävleborna som bor i området kommer att välkomna och uppskatta, berättar en entusiastisk Mathias Printz, som till vardags arbetar som hållbarhetsansvarig på C24 Bygg.

Med denna så kallade pop-up butik vill C24 Bygg bidra till en mer effektiv byggarbetsplats genom att hantverkarna kan gå till butiken och fylla på med det material som behövs för dagen.

Den mobila projektbutiken på cirka 90 kvadratmeter kommer att byggas upp i Baggarevarvet och erbjuda runt 500 olika artiklar, i första hand olika förbrukningsartiklar samt förnödenheter. Artiklar som även kommer att kunna köras ut med eldrivet arbetsfordon inom området.

– Med vår lösning får byggarna tillgång till allt de behöver på ett ställe och onödiga transporter in och ut på området kan reduceras. Vilket är både tidsbesparande och bra för miljön, fortsätter Mathias Printz som kommer att fungera som samordnare i den nya tillfälliga butiken.

Med färre transporter så minskar även belastningen på vägnätet betydligt. Redan idag är Fältskärsleden, Islands bron och Södra Skeppsbron vägnät hårt belastat. Och med både brandstation och polisstation i närområdet kan varje sekund vara viktig vid en eventuell utryckning.

Utöver satsningen på den tillfälliga butiken kan C24 Bygg erbjuda regionens mest utvecklade logistik­lösningar för hållbart byggande till både byggherrar och beställare. Via sitt toppmoderna logistikcenter har C24 stor kapacitet att lagra även skrymmande byggmaterial, som sedan kan samlastas så att varje transport utnyttjas optimalt.

På detta sätt kan det totala antalet transporter reduceras och det är även lättare att styra transporterna till tider som påverkar övrig trafik samt de boende runt Godisfabriken i så liten utsträckning som möjligt.

För mer information kontakta:
Kalle Deutsch, marknadschef och platschef, C24 Bygg 076- 555 59 15
Mathias Printz, hållbarhetsansvarig, C24 Bygg 010- 222 90 09

OM GODISFABRIKEN:

Godisfabriken är namnet på det nya bostadsområde som växer fram på norra Brynäs på den före detta Läkeroltomten som köpts av det kommunala bostadsbolaget Gavlegårdarna. En spännande satsning där bolaget har anlitat den internationellt kända eko-arkitekten Jason Pomeroy till sina två hus.

Godisfabriken byggs av Gavlegårdarna, NCC, PEAB, Riksbyggen, Pure Housing, K2A och Gävle Parkeringsservice. Tanken är att skapa en tät och varierad stadsmiljö med både verksamheter och bostäder av olika typ. Projektet omfattar totalt cirka 750 bostäder i olika etapper och projektet förväntas vara slutfört 2025.

Läs mer

C24 Bygg satsar på tillfällig butik vid Godisfabriken i Gävle

Dejeträ ny delägare i Värmland

Den 1 maj växer Woody Bygghandel ännu mer. Då ansluter värmländska Dejeträ AB som den 47:e delägaren i den unika kedjan av fria bygghandlare.

Den 1 maj växer Woody Bygghandel ännu mer. Då ansluter värmländska Dejeträ AB som den 47:e delägaren i den unika kedjan av fria bygghandlare.

Dejeträ grundades 1947 och de nuvarande ägarna har drivit företaget sedan 2006. 
I dag har man ett tiotal anställda och omsätter cirka 30 miljoner. Förutom det vanliga bygghandelssortimentet är det lister som är den stora specialiteten – både genom ett ovanligt stort sortiment av standardlister och ett eget hyvleri.

Fortsatt tillväxt
Nu är det dags att ta nästa steg genom att gå med som delägare i Woody Bygghandel.

– Vi har funderat fram och tillbaka under en lång tid, säger Mikael Högström som är vd och en av de två ägarna i bolaget. Nu var vi mogna att ta steget, och då gick det fort.

Dejeträ AB är redan starka på konsumentmarknaden, men vill fortsätta att växa ytterligare – framför allt på proffssidan.

– Där kommer både vi och våra kunder att ha stor glädje av Woodys starka inköpsorganisation. Och så har de ett kunnande in om e-handel som kommer att bli mycket betydelsefullt för oss. Där har vi inte alls varit aktiva hittills.

Den sista riktiga frivilligkedjan
Woody Bygghandels vd, Peter Sjödahl, välkomna den nya delägaren:

– Vi är den sista riktiga frivilligkedjan inom byggvaror i Sverige. Därför är vi mycket glada över att fler handlare vill komma till oss för att kunna utveckla sin verksamhet. Woody är redan representerat i Arvika och Hagfors, och med Dejeträ får vi nu ännu bättre täckning i Värmland.

– Vi har för övrigt pågående diskussioner med fler handlare, och jag hoppas och tror att vi snart kan komma i mål även med dem.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

  • Mikael Högström, ägare och vd Dejeträ AB
    telefon: 0706-23 64 94, e-post: mikael@dejetra.se
  • Peter Sjödahl, vd Woody Bygghandel,
    telefon 0720-77 36 53, e-post: peter.sjodahl@woody.se 

Läs mer

Dejeträ ny delägare i Värmland

Utökad spårbarhetscertifiering gör Woody Bygghandel till en starkare partner

Ytterligare fyra anläggningar inom Woody Bygghandel har nu anslutit sig till kedjans spårbarhetscertifiering av virke enligt kraven för spårbarhet enligt FSC och PEFC.

Ytterligare fyra anläggningar inom Woody Bygghandel har nu anslutit sig till kedjans spårbarhetscertifiering av virke enligt kraven för spårbarhet enligt FSC och PEFC.

– Det här gör oss ännu mer konkurrenskraftiga, och till en ännu starkare partner för såväl de stora byggkoncernerna som våra privatkunder.
Det säger Patric Wichmann som är miljö- och hållbarhetschef för Woody Bygghandel.

Viktig dokumentation
– Material från ansvarsfullt brukade skogar har vi sålt i många år, understryker Wichmann. Det certifieringen innebär är att vi kan dokumentera ursprunget på ett sätt som är vattentätt i våra kunders egna certifieringsprocesser.

Det här är viktigt för flera kategorier av kunder: stora koncerner, som bygger enligt certifieringskriterier som Svanen och Miljöbyggnad, leverantörer till fastighetsbolag som har certifierade byggnader – och för hushållskunder som tycker att det är viktigt skogsindustrin tar ansvar för hållbart skogsbruk.

– Trycket på att kunna leverera certifierat material stiger. Ju fler företag och privatpersoner som tycker att hållbarhet är viktigt, desto högre blir efterfrågan och ännu fler delägare i Woody Bygghandel kommer därför att ansluta sig till systemet under året.

En enkel process för att ansluta fler
Miljöcertifiering är dock ofta en lång process i många steg.
– En viktig del av mitt jobb är att göra det enkelt för nya delägare att komma in i systemet, säger Patric Wichmann. Vi har därför tagit fram en enkel checklista som innebär att när man har avverkat punkterna där är man också mogen att granskas och certifieras.

Eller som en av delägarna, Håkan Erlandsson, vd för Sotenäs Trä i Bovallstrand, uttrycker saken:

– Enkelt och smidigt. Inga konstigheter alls!

För ytterligare information, vänligen kontakta:

  • Patric Wichmann, miljö- och hållbarhetschef Woody Bygghandel,
    telefon: 042-38 05 51, e-post: patric.wichmann@woody.se
  • Peter Sjödahl, vd Woody Bygghandel,
    telefon 0720-77 36 53, e-post: peter.sjodahl@woody.se

Woody-anläggningar med spårbarhetscertifiering enligt PEFC- och FSC (de senast certifierade markerade med *):

    • AB Jan-Adolf Olssons Trävaruaffär i Hjälteby*
    • Angered Byggvaror Aktiebolag
    • Bergqvist Järn & Byggmaterial AB
    • Bro Bygghandel AB*
    • Holgers Stugmaterial Aktiebolag i Borås
    • Kungälvs Trävaru AB
    • NA Svensson i Nyköping (Woody Bygghandel Stockholm Syd AB)
    • NA Svensson i Vagnhärad (Woody Bygghandel Stockholm Syd AB)
    • NA Svensson i Huddinge (Woody Bygghandel Stockholm Syd AB)
    • N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag i Grevie
    • N.P. Nilssons Trävaruaktiebolag i Helsingborg*
    • Orminge Trä & Bygg Aktiebolag
    • Sotenäs Trävaru AB i Bovallstrand*
    • Varbergs Trä AB i Varberg
    • Varbergs Trä AB i Falkenberg
    • Woody Åkersberga (Åkersberga Bygg & Trä AB)


    Fotnot: PEFC står för Programme for the Endorsement of Forest Certification, och FSC står för Forest Stewardship Council.
     

Läs mer

Utökad spårbarhetscertifiering gör  Woody Bygghandel till en starkare partner

Woody förstärker sin nya säljorganisation

Woody Bygghandel fortsätter att vässa sin nya säljorganisation. För ytterligare ökat fokus och tillväxt inom rikskund har Woody nu rekryterat en ny Key Account Manager för Region Öst, Mellan och Norr. Valet föll på Henry Ericsson med 25 års erfarenhet av sälj och ledarskap, varav tolv år i olika roller inom bygghandeln.

Woody Bygghandel fortsätter att vässa sin nya säljorganisation. För ytterligare ökat fokus och tillväxt inom rikskund har Woody nu rekryterat en ny Key Account Manager för Region Öst, Mellan och Norr. Valet föll på Henry Ericsson med 25 års erfarenhet av sälj och ledarskap, varav tolv år i olika roller inom bygghandeln.

Woody har sedan tidigare slagit samman försäljning och marknadsföring till en större enhet med Mikael Tykesson som chef. Efter det har nya centrala flerårsavtal signerats, med bland andra Ikano Bostad, JM, Peab och HBV. Man har också rekryterat Martin Gustafsson som KAM för Region Syd och Väst.

Nu kan man dessutom presentera Henry Ericsson som ny KAM för Region Öst, Mellan och Norr.

– Det känns oerhört roligt, spännande och utmanande att tillsammans med Woodys alla engagerade lokala entreprenörer i Region Öst, Mellan och Norr forma ett attraktivt erbjudande till marknaden som leder till nya avtal inom både rikskund och på regional nivå, säger Henry Ericsson.

51-åringen kommer närmast från Veolia, en global franskägd koncern där han var regionchef för Mälardalen och inriktade sig på återvinning och industriservice. Henry har även en gedigen bakgrund från bygghandeln med tolv år som försäljningschef, filialchef, KAM och regionchef.

Försäljnings- och marknadschef Mikael Tykesson ser Henry som en mycket viktig kugge för det fortsatta arbetet med att skapa nya affärer via centrala avtal. Avtal som han sedan – tillsammans med delägare, leverantörer och personal på Servicekontoret – är med och implementerar i kedjan.

– Henry kommer att bidra med värdefull kunskap och lång erfarenhet både från bygghandeln och andra branscher avslutar Mikael Tykesson.

För ytterligare information kontakta:
Henry Ericsson, Key Account Manager, Region Öst, Mellan och Norr, Woody Bygghandel 073-817 14 15
Mikael Tykesson, försäljnings- och marknadschef Woody Bygghandel 0702-15 75 37 

Läs mer

Woody förstärker sin nya säljorganisation

Finja Betong AB huvudleverantör hos Woody

I arbetet med att utse leverantörer inom respektive produktkategori kan frivilligkedjan Woody Bygghandel – med totalt 47 lokala delägare och 98 anläggningar – nu presentera upphandlingen av produktkategorierna Gjuta-Mura-Putsa samt Golv-Spackel. Finja Betong AB är vald till huvudleverantör och Weber från Saint-Gobain Sweden AB vald som kompletterande leverantör.

I arbetet med att utse leverantörer inom respektive produktkategori kan frivilligkedjan Woody Bygghandel – med totalt 47 lokala delägare och 98 anläggningar – nu presentera upphandlingen av produktkategorierna Gjuta-Mura-Putsa samt Golv-Spackel. Finja Betong AB är vald till huvudleverantör och Weber från Saint-Gobain Sweden AB vald som kompletterande leverantör.

Genom att fokusera kedjans totala inköpsvolymer gällande produkter inom bruk, puts, betong samt golvsystem till Finja och Weber får Woody som kedja en starkare ställning hos dessa leverantörer, samtidigt som de lokala Woody-handlarna får fördelar i de nya centrala avtalen. Detta kommer ge den kraft vi sökt för att kunna öka tillväxten på marknaden.
– Både Finja och Weber är starka varumärken med marknadsledande ställning inom sina områden med ett omfattande produktutbud samt är dessutom rikstäckande leverantörer, konstaterar Birgitta Rydén, kategorichef för Grund – Tungt byggande på Woody Bygghandel.

Tillsammans med Finja som är vald till huvudleverantör, har Woody satt upp gemensamma mål om att förstärka partnerskapet samt öka både lojalitet och tillväxt. Vi ser Finja som en samarbetspartner med hög kompetens och ett starkt renommé. Dessutom jobbar de aktivt för att utveckla grön betong och skapa de bästa förutsättningarna för en långsiktig hållbar samhällsuppbyggnad. 
– Utöver Finja är även Weber vald som leverantör inom produktkategorin då vi ser Weber som ett komplement med systemerbjudande som är starka på den svenska marknaden, säger Birgitta Rydén.
Ett viktigt område i upphandlingen var miljö- och hållbarhetsfrågorna där såväl Finja som Weber arbetar aktivt och systematiskt med att erbjuda Woodys kunder produkter och system som har minsta möjliga miljöpåverkan.

Valet av Finja och Weber är också i enlighet med den strategi som ledningen för Woody presenterade i slutet av förra året; att istället för egna märkesvaror prioritera och satsa på att förstärka samarbetet med välkända varumärken med fokus på kvalité, miljö­medvetenhet, leveranssäkerhet samt innovativ utveckling. 
– Det innebär att vi inte konkurrerar utan samarbetar med våra leverantörer. Vi ger våra kunder vad de vill ha; kvalitetsprodukter av välkända varumärken, avslutar Marie Thelin, inköpschef på Woody.

* * *

Finja Betong AB fokuserar på murat och putsat byggande och är en rikstäckande leverantör av byggmaterial. Produktutbudet är omfattande och konceptlösningar erbjuds inom allt från block, torrbruk, golvavjämning, fix och fog, fasadputssystem, cellplast och grundelement. All Finjas tillverkning är närproducerad då bolaget har produktionsanläggningar på flera platser i Sverige.
– Att av Woody bli vald till huvudleverantör är givetvis ärofyllt och ger oss möjlighet att fördjupa vårt samarbete med en ytterst närvarande partner som dessutom besitter en mycket bred lokal förankring, säger Magnus Andersson, ansvarig försäljning på Finja Betong.

* * *

Weber är ett varumärke inom Saint-Gobain koncernen som utvecklar, tillverkar och marknadsför världsledande mineralbaserade system, produkter och koncept för både nyproduktion och renovering.
– Vi välkomnar ett utökat samarbete med Woody där potentialen är stor. Woody med tillhörande lokala entreprenörer står för kunskap, kvalitet och långsiktighet vilket är precis i linje med Webers ambition. Tydligt ställningstagande kopplat till val av leverantörer och samarbetspartners med starka varumärken kommer att vara viktigt inte minst kopplat till våra gemensamma miljöutmaningar framöver där Weber och Saint-Gobain bidrar positivt, säger Magnus Leidhammar, försäljningschef på Saint Gobain Sweden AB, Weber.


För mer information kontakta:

Birgitta Rydén, kategorichef för produktområde Grund-Tungt Byggande Woody Bygghandel AB 070-618 42 54
Marie Thelin, inköpschef, Woody Bygghandel AB 0733-22 30 06
Magnus Andersson,
försäljningschef, Finja Betong  AB 0761-17 30 62
Magnus Leidhammar, försäljningschef, Saint-Gobain Sweden AB, Weber 0708-55 52 39

Läs mer

Finja Betong AB huvudleverantör hos Woody

Woody väljer huvudleverantörer inom infästning

I ett omfattande arbete som inleddes redan under våren i år har Woody Bygghandel sett över kedjans centrala avtal inom produktområdet infästning. Nu är arbetet slutfört och huvudleverantörer för frivilligkedjan Woody med cirka 100 butiker blir ESSVE och Gunnebo Fastening.

I ett omfattande arbete som inleddes redan under våren i år har Woody Bygghandel sett över kedjans centrala avtal inom produktområdet infästning. Nu är arbetet slutfört och huvudleverantörer för frivilligkedjan Woody med cirka 100 butiker blir ESSVE och Gunnebo Fastening.

– Gunnebo och ESSVE är två av de absolut starkaste varumärkena på marknaden som båda har gedigen kunskap och erbjuder ett brett sortiment av infästningslösningar mot den professionella hantverkaren, konstaterar Hans Erup, kategorichef för infästning på Woody Bygghandel.

Woody går från tidigare sju leverantörer till endast två huvudleverantörer. Genom att fokusera på kedjans totala inköpsvolymer gällande infästning mot två leverantörer får Woody en starkare ställning hos dessa leverantörer, något som lett till fördelar i de nya centrala avtalen för Woody-handlarna.
– Gunnebo och ESSVE har verkligen visat att de vill mycket tillsammans med oss och tror på Woodys framtidsresa, där vi alla tre gemensamt ska verka för att marknaden för olika skruv- och infästningslösningar ska växa ytterligare de kommande åren, fortsätter Hans Erup. 

Båda företagen besitter även en stor innovationskraft och jobbar väldigt aktivt med forskning och produkt­utveckling. Även miljö- och hållbarhetsfrågorna har varit centrala och där bolagen bland annat strävar efter:

  • Ökad återanvändning och återvinning för att minimera onödig utvinning av råmaterial (ESSVE)
  • En långsiktigt hållbar verksamhet reglerad och kontrollerad mot svensk miljölagstiftning (Gunnebo)

Valet av ESSVE och Gunnebo är också helt enligt den strategi som Woody presenterade tidigare i höst; att istället för egna märkesvaror prioritera och satsa på att förstärka samarbetet med välkända varumärken med fokus på kvalité, miljö­medvetenhet, leveranssäkerhet samt innovativ utveckling.
– Det innebär att vi inte konkurrerar utan samarbetar med våra leverantörer. Vi ger våra kunder vad de vill ha; kvalitetsprodukter av välkända varumärken, avslutar Marie Thelin, inköpschef på Woody.

* * *

Gunnebo Fastening har i över 250 år utvecklat och tillverkat infästningslösningar för den professionella användaren. Med kvalitet och säkerhet som ledstjärnor i vår utveckling har ett av Sveriges starkaste och mest aktade varumärken skapats.
– Vi är glada och stolta över att få bli huvudleverantör till Woody-kedjan och alla deras duktiga lokala handlare. Vi ser fram emot samarbetet och vill fortsätta ett givande och långvarigt partnerskap, säger Mikael Isaksson, försäljningschef på Gunnebo och utvecklar:
– Med varumärkena Gunnebo och Simpson Strong Tie är vi starkare än någonsin med världsledande kunskaper inom utveckling och tillverkning av infästning och byggbeslag.

* * *

Sedan 1970 har ESSVE introducerat revolutionerande produkter som snabbt blivit självskrivna i hantverkarens verktygslåda. Vår affärsidé är att göra vardagen enklare, säkrare och mer lönsam för professionella hantverkare, konstruktörer och inköpare. Allt sammanfattat i vårt kundlöfte: GET IT DONE!
– Vi är väldigt glada att vara en del av Woodys framtidsresa. Deras uttalade satsning på proffsen går väl i linje med vår strategi och vi är övertygade om att vi kommer att driva tillväxt tillsammans. Förtroendet att ta in oss som huvudleverantör inom skruv, spik och infästning på central nivå betyder att vi tillsammans kan skapa ett bättre erbjudande för proffsen, säger Johan Cederstrand, vd för ESSVE Sverige.

För mer information kontakta:
Hans Erup, kategorichef för produktområde infästning, Woody Bygghandel AB 0705-30 78 01
Marie Thelin, inköpschef, Woody Bygghandel AB 0704-80 41 21

Mikael, Isaksson, försäljningschef, Gunnebo Fastening 0727-28 51 98
Johan Cederstrand, vd, ESSVE Sverige070-608 38 84

Läs mer

Woody väljer huvudleverantörer inom infästning

Återbruk av tegel gav Woodys hållbarhetspris

I samband med Woody Bygghandels digitala höstmöte i början av november offentliggjordes även pristagaren av Woody Sustainability Award, som i år gick till Brukspecialisten för deras nya och revolutionerande satsning på återbruk av tegel i stor skala.

I samband med Woody Bygghandels digitala höstmöte i början av november offentliggjordes även pristagaren av Woody Sustainability Award, som i år gick till Brukspecialisten för deras nya och revolutionerande satsning på återbruk av tegel i stor skala.

Utmärkelsen får bolaget – med verksamhet i Göteborg, Stockholm och Malmö – för sitt unika och dedikerade arbete med att förlänga teglets livscykel genom återbruk. Brukspecialisten beskriver också vilket underhåll som bör ges till befintliga tegelfasader samt kunskap hur framtida fasader ska projekteras för att klara återbruk. Vilket gör att man därmed tagit ett seriöst kliv mot cirkulära byggmaterial inom sitt område.

”Brukspecialisten har verkligen satt miljö- och hållbarhetsfrågorna i främsta rummet och skapat Sveriges första och enda storskaliga återbruksproduktion av tegel. Ett cirkulärt flöde där rivningsmaterial tas om hand, rensas, kontrolleras och blir till godkända och certifierade produkter som kan återbrukas i såväl nybyggnation som renovering och underhåll.”

– Det känns såklart fantastiskt men också väldigt oväntat att vårt arbete blir uppmärksammat på det här sättet inom kedjan, säger Jacob Steen, vd på Brukspecialisten och utvecklar:

– Det ska dock betonas att detta är ett pris till hela företaget och det engagemang som alla inblandade visat i arbetet med att få denna produktion på plats.

Woody Sustainability Award är ett individuellt pris till den anläggning eller delägare inom Woody-kedjan som genom innovation och förändring av verksamheten visar hur vi kan minska belastningen på vår miljö och klimat.

– Brukspecialistens koncept är ett exempel på affärsmodell som vi behöver se flera av i framtiden. Här får materialen nytt liv istället för att bli fyllnadsmassa under en motorväg, säger Patric Wichmann, Miljö- och Hållbarhetschef på Woody Bygghandel och fortsätter:

– Cirkulära flöden är en komplex utmaning då de flesta byggprodukterna kräver ett eller flera godkännanden innan de får användas. Bruksspecialisten visar att återbruk till en godkänd produkt är fullt möjligt även i storskalig produktion.

Woodys miljöarbete såväl centralt som lokalt är strukturerat utifrån FN:s 17 globala mål för hållbar utveckling. Där kedjan bland annat arbetar med att minska användningen av fossilt bränsle i hela kedjan. Samt att hjälpa våra kunder att göra bra och hållbara produktval med minimal miljöpåverkan.

Genom de årliga Miljödagarna – som nästa gång kommer att anordnas för 10:e året – har vi även ett aktivt internt erfarenhetsutbyte inom kedjan. Dessutom är Woodys verksamhetsstyrning ända sedan 2001 miljöcertifierad enligt ISO 14001 som är den erkänt största standarden inom miljö på global nivå oavsett bransch.

– Brukspecialistens satsning är verkligen ett levande bevis för ”mindre snack och mer verkstad”. Samt att miljö- och hållbarhetsfrågorna finns högt uppe på Woodys interna agenda – såväl inom kedjan centralt som lokalt ute på våra anläggningar, kommenterar Peter Sjödahl, vd på Woody Bygghandel AB.


Om Brukspecialisten:
Brukspecialisten är en specialistkedja som arbetar med kunskap, produkter och tjänster inom murat & putsat. Företaget lägger stort fokus på att möjliggöra cirkulärt byggande med tegel genom konceptet Grönt Murverk och sin återbruksproduktion av tegel. Finns i Stockholm, Göteborg och Malmö med yrkesbutiker, säljkontor och utställningar.

För mer information kontakta:
Jacob Steen, vd, Brukspecialisten AB 0704-80 41 21
Patric Wichmann, Miljö & Hållbarhetschef, Woody Bygghandel AB 042-38 05 51
Peter Sjödahl, vd, Woody Bygghandel AB 0720-77 36 53

Läs mer

Återbruk av tegel gav Woodys hållbarhetspris

Woody förstärker sin nya säljorganisation

Woody Bygghandel fortsätter att vässa sin nya säljorganisation. För ytterligare ökat fokus och tillväxt inom rikskund har Woody nu rekryterat en ny KAM för Region syd och väst. Valet föll på Martin Gustafsson med över 20 års säljvana mot byggbranschen i olika roller.

Woody Bygghandel fortsätter att vässa sin nya säljorganisation. För ytterligare ökat fokus och tillväxt inom rikskund har Woody nu rekryterat en ny KAM för Region syd och väst. Valet föll på Martin Gustafsson med över 20 års säljvana mot byggbranschen i olika roller. 

Det var i våras som ledningen för Woody beslutade att slå samman sin försäljningsavdelning samt marknads­avdelning till en större enhet med Mikael Tykesson som ny försäljnings- och marknadschef. Därefter har man kunnat presentera ett antal nya centrala flerårsavtal med bland andra Ikano Bostad, JM som Peab.

Det allra senaste var med allmännyttans inköpsfunktion; HBV Förening gällande fönster och fönsterdörrar (trä/aluminium samt trä/trä) där Woody tillsammans med avtalspartnern Elitfönster rankas som 1:a för samtliga områden i upphandlingen.

Nu kan man dessutom presentera Martin Gustafsson som ny Key Account Manager (KAM) med ansvar för region Väst och Syd.

– Det känns oerhört roligt, spännande och utmanande att tillsammans med Woodys alla enga­gerade lokala entreprenörer i Region syd och väst forma ett attraktivt erbjudande till marknaden som leder till nya avtal inom både rikskund och på regio­nal nivå, säger Martin Gustafsson.

43-åringen kommer närmast från ATA Timber, ett av Sveriges största skogs­indu­striföretag, där han jobbade med bland annat virkesinköp. Men Martin har även en gedigen säljbakgrund från leverantörs­ledet med sju år inom ROCKWOOL Group som utesäljare och KAM.

Försäljnings- och marknadschef Mikael Tykesson ser Martin som en mycket viktig kugge för det fortsatta arbetet med att skapa nya affärer via centrala avtal. Avtal som han sedan – till­sam­mans med delägare, leverantörer och personal på Servicekontoret – är med och implementerar i kedjan.

– Martin kommer att bidra med värdefull kunskap och erfarenhet från leverantörssidan, där han
i många år jobbade med byggentreprenörer och bygghandeln som kunder, avslutar Mikael Tykesson.

Läs mer

Woody förstärker sin nya säljorganisation

Daniel Wisarve ny digital chef på Woody

Woody Bygghandel AB har rekryterat en ny ansvarig för digitala affärer till Servicekontoret i Helsingborg. Valet föll på Daniel Wisarve med gedigen erfarenhet från försäljning och marknad i olika roller och branscher. ​​– Det känns verkligen som en super-spännande utmaning att hjälpa Woodys alla framgångsrika lokala entreprenörer att ta nästa steg inom det digitala området, säger Daniel Wisarve.

Woody Bygghandel AB har rekryterat ny ansvarig för digitala affärer till Servicekontoret i Helsingborg. Valet föll på Daniel Wisarve med gedigen erfarenhet från försäljning och marknad i olika roller och branscher.

– Det känns verkligen som en super-spännande utmaning att hjälpa Woodys alla framgångsrika lokala entreprenörer att ta nästa steg inom det digitala området, säger Daniel Wisarve som närmast kommer från ForSea (fd Scandlines) och jobbet som Head of Sales and Services.

Det övergripande uppdraget är att arbeta fram och genomföra en ny strategi för Woodys digitala affär framöver. Sedan han tillträdde tjänsten efter semestrarna har ett stort projekt varit bytet av digital partner till Malmöbaserade konsultföretaget Additude, samt migreringen av Plattan (Woodys lösning för digitala affärer) till den modernare Microsoft Azure-plattformen.

– De förändringar som sker inom både byggmaterial- och detaljhandeln ställer helt andra krav på de bakomliggande systemen, konstaterar Daniel Wisarve.

Mikael Tykesson, ny försäljnings- och marknadschef sedan i somras är nöjd med Woody sin senaste värvning.

– Med sin erfarenhet från olika branscher bidrar Daniel med både nya idéer och angreppssätt inför de utmaningar som både kedjan och våra lokala delägare står inför, säger Mikael Tykesson och utvecklar:

– Med Daniel på plats och Additude som ny digital partner kommer vi att flytta fram våra positioner inom det digitala området samt E-Commerce såväl centralt, för lokala delägare som våra kunder.

Läs mer

Daniel Wisarve ny digital chef på Woody

Lindgrens Bygg & Järn utsett till Gasellföretag 2020!

När Dagens Industris nomineringar av årets Gasellföretag är klara står det klart att Woody-delägaren Lindgrens Bygg & Järn i Urshult och Tingsryd är ett av totalt 846 bolag som får den prestigefyllda utmärkelsen.​ ​– Klart att man blir både glad och stolt för ett sånt här pris. Men detta är egentligen ett pris till all vår duktiga personal, säger Lindgrens vd Glenn Borg-Nilsson.

När nomineringarna till Dagens Industris utnämning av 2020 års Gasellföretag var klara står det klart att Woody-delägaren Lindgrens Bygg & Järn i småländska Urshult och Tingsryd är ett av totalt 846 bolag i landet som får den här prestigefyllda utmärkelsen.

– Det är klart att man blir både glad och stolt för ett sådant här pris. Men detta är egentligen ett pris till all vår duktiga personal. Där alla tar ett fantastiskt ansvar och förstår verkligen vikten av ett bra kundbemötande för att driva försäljningen, säger Lindgrens vd Glenn Borg-Nilsson.

För att utses till Gasell måste företaget uppfylla ett antal olika kriterier. Det är alltid företagets fyra senaste årsredovisningar som ligger till grund för Gasellunder-sökningen. Dessutom görs även en helhetsbedömning av bolaget där ytterligare parametrar som visar på en sund verksamhet vägs in.

Ett Gasellföretag:
- omsätter minst 10 miljoner kronor och har minst 10 anställda
- har mellan 2016 och 2019 minst fördubblat sin omsättning samt ökat den varje år
- har under samma period också varit lönsamt
- har i allt väsentligt vuxit organiskt
- samt har sunda finanser

Noterbart är också att den för byggmaterialhandeln positiva corona-sommaren 2020 alltså inte ligger till grund för årets nomineringar, som ju baseras på utvecklingen 2016 till 2019.

– 2019 var ett all time high-år för oss med nästan 75 MSEK i omsättning. Och 2020 kommer att gå ännu bättre, kan Glenn Borg-Nilsson redan nu slå fast.

Den kanske enskilt viktigaste orsaken till Lindgrens framgångar är deras tydliga och medvetna strategi att alltid ha mycket hemma på lager. Något som är extra viktigt när man jobbar mot proffsbyggarna, hävdar Glenn.

– Vi har som mål att aldrig sakna något på hyllan när proffsen kommer. Det räcker inte att virket är på väg – det måste finnas hemma när kunden kommer.


För ytterligare information kontakta:
Glenn Borg-Nilsson, vd, Lindgrens Bygg & Järn i Urshult och Tingsryd, 0706-91 51 31

Läs mer

Lindgrens Bygg & Järn utsett till Gasellföretag 2020!

Ännu ett nytt centralt avtal till Woody!

Woody Bygghandel fortsätter skörda framgångar. Senast i raden är ett flerårsavtal med HBV – allmännyttans inköpsfunktion – gällande fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä. – Vi är både stolta och glada att HBV valt att skriva rikstäckande avtal samt även rankar oss tillsammans med Elitfönster som etta inom avtalets samtliga tolv områden, säger Mikael Tykesson, försäljningschef.

Woody Bygghandel fortsätter att skörda framgångar med sin nya försäljningsorganisation. Det senaste i raden är ett flerårsavtal med Husbyggnadsvaror HBV Förening – i dagligt tal allmännyttans inköpsfunktion – gällande fönster och fönsterdörrar i trä/aluminium samt trä/trä tillsammans med Elitfönster.

Avtalet gäller från och med 1 oktober i år och två år framåt (med möjlighet till flera förlängningar under avtalstiden) och där Woody Bygghandel med avtalspartnern Elitfönster rankas som 1:a för samtliga anbudområden i HBV-upphandlingen 20-142; Fönster/Fönsterdörrar.

– Vi är både stolta och glada att HBV valt att skriva ett rikstäckande avtal samt även rankar oss tillsammans med Elitfönster som etta inom avtalets samtliga tolv områden. Vilket tyder på att vi som frivilligkedja har hittat en bra modell där vi jobbar allihop tillsammans, både lokala delägare, leverantörer och vårt servicekontor kring våra centrala avtal, säger Mikael Tykesson, försäljnings- och marknadschef

Ett centralt område i upphandlingen var miljö- och hållbarhetsfrågorna, där HBV bland annat ställde högre krav på att transporterna som används för leverans inom ramavtalet ska vara fossilbränslefria. Något som visar att Woodys aktiva och målmedvetna arbete inom hållbarhet med bland annat virkes- och spårbarhetscertifiering tilltalar marknaden och dagens allt mer miljömedvetna bostadsbyggare.

Woody har alltid haft en stark ställning lokalt med 48 delägare och cirka 100 anläggningar över hela landet, men nu verkar fler av de rikstäckande byggbolagen och centrala aktörerna fått upp ögonen för Woody och dess starka kundlöfte utifrån proffsbyggarens krav.

– Det är jättekul att vi fått en så bra start för vår nya försäljningsorganisation kring centrala avtal, avslutar Mikael Tykesson som förutom detta nya ramavtal med HBV gällande fönster även skrivit flerårsavtal med såväl Ikano Bostad, JM som Peab under 2020.

För ytterligare information kontakta:
Mikael Tykesson, försäljnings- och marknadschef Woody Bygghandel 0702-15 75 37


Kort om HBV:
Husbyggnadsvaror HBV Förening – även kallad allmännyttans inköpsfunktion – har cirka 400 medlemmar där merparten är kommunägda bostadsbolag som i sin tur äger och förvaltar totalt cirka 850 000 lägenheter. HBV genomför upphandlingar kopplade till byggnation, renovering och förvaltning av fastigheter i enlighet med lag om offentlig upphandling åt sina medlemmar.

Läs mer

Ännu ett nytt centralt avtal till Woody!

Woody väljer helt bort satsning på egna märkesvaror

Medan flera av Woodys konkur­renter inom byggmaterialhandeln lanserat egna märkesvaror väljer Woody-kedjan att gå mot strömmen. Istället för att marknadsföra legotillverkade produkter under egen etikett har man nu tagit beslutet att enbart satsa på välkända externa varumärken. – Vi ska inte vara en konkurrent till våra leverantörer, slår Woodys inköpschef Marie Thelin fast.

Medan flera av Woodys konkur­renter inom byggmaterialhandeln – precis som i handeln generellt – lanserat egna märkes-varor väljer Woody-kedjan att gå mot strömmen. Istället för att marknadsföra legotillverkade produkter under egen etikett har man nu tagit beslutet att enbart satsa på välkända externa varumärken.

– Vi ska inte vara en konkurrent till våra leverantörer. Istället kommer vi helt och hållet fokusera på att vara en starkast möjliga samarbetspartner till dessa, konstaterar Woodys inköpschef Marie Thelin.

– Den kraft som vi skulle behöva lägga på att bygga upp och marknadsföra ett sortiment med egna märkesvaror, kan vi nu lägga på att utveckla den gemensamma affären med våra utvalda leverantörer per kategori. Något som ger win-win för båda parter!

Inom den svenska byggmaterialhandeln utmärker sig Woody Bygghandel med sin starka lokala förankring. Som branschens enda riktiga frivilligkedja – med 49 fria lokala entreprenörer och totalt 100 anläggningar över landet – erbjuder Woody både leverantörer och kunder en unik närhet och kunskap om sina lokala marknader.

– Våra utvalda leverantörer får fantastisk lokal exponering och dessutom nationell marknads-täckning genom centrala aktiviteter och rikskundsavtal, utvecklar Marie Thelin.

Woodys vd Peter Sjödahl vill också framhålla att beslutet att inte sälja egna märkesvaror även innebär en satsning på närproducerat som ger oss alla en hållbar utveckling.

– Woody väljer att prioritera leverantörer och varumärken som fokuserar på hög kvalitet, miljömedvetenhet, leveranssäkerhet samt innovativ utveckling.

– Vi riktar oss dessutom till en medveten kundgrupp, där kvalitet i slutändan brukar väga tyngre än priset. Den prioriteringen är viktig för att tillverkningsindustrin ska kunna röra sig i en både miljömässigt och socialt hållbar riktning.

För mer information kontakta:
Marie Thelin, inköpschef, Woody Bygghandel, 0733-22 30 06, marie.thelin@woody.se
Peter Sjödahl, vd, Woody Bygghandel 0720-77 36 53, peter.sjödahl@woody.se

Läs mer

Woody väljer helt bort satsning på egna märkesvaror

Woody satsar framåt med ID kommunikation

Woody Bygghandel byter reklambyrå och har inlett ett samarbete med ID kommunikation för att göra en offensiv satsning. – Vi har sökt efter en fullservicebyrå och partner som kan agera som en del av vårt team, snarare än en extern konsult. ID har gedigen erfarenhet inom vårt område och har visat upp en bra förståelse för vår affärsmodell och filosofi, säger Mikael Tykesson, marknadschef på Woody.

Bygghandeln är en bransch som klarat sig bra under våren och sommaren trots Corona. Samtidigt är konkurrensen tuffare än någonsin. Woody Bygghandel, som med cirka 50 lokala delägare och över 100 anläggningar riktar sig mot proffskunder och den medvetne konsumenten, har inlett ett samarbete med ID kommunikation för att göra en offensiv satsning.

– Vi har sökt efter en fullservicebyrå och partner som kan agera som en del av vårt team, snarare än en extern konsult. ID har gedigen erfarenhet av uppdragsgivare inom vårt område och har kunnat visa upp en bra förståelse för vår affärsmodell och filosofi, säger Mikael Tykesson som är Woodys marknadschef.

Malmöbaserade ID kommunikation har satt ihop en flexibel arbetsgrupp för att kunna hantera och samordna en stor bredd av uppdrag för kunden. Som en del av samarbetet kommer dessutom projektledaren Eva Kronfält Thorvinger att arbeta på Woodys kontor ett par dagar i veckan. Uppdragen omfattar marknadsföring mot byggkedjans externa målgrupper såväl som interna kommunikationsinsatser till kedjans handlare.

– Det är glädjande att det finns företag som vågar satsa offensivt i dessa osäkra tider, säger Pia-Karin Åkesson som är VD på ID kommunikation.

– Jag skulle vilja påstå att en aktör som Woody Bygghandel har en viktig samhällsfunktion. Woody ägs och drivs av passionerade entreprenörer över hela landet och anläggningarna fungerar som kuggar i det lokala näringslivet. Woody utmärker sig med kunskap och engagemang och vi ser fram emot att få vara med och levandegöra och sprida deras berättelse. 

Om ID kommunikation AB:
ID kommunikation grundades 1998 och är med ett 25-tal medarbetare en av de ledande fullservice-byråerna i Skåne. Byrån arbetar kanaloberoende med strategi, kommunikation, design och produktion. Bland övriga uppdragsgivare finns MKB, Nordic Sugar, Skanska, Skånemejerier, Studentlitteratur, Damstahl och Rubin Medical.

För mer information kontakta:
Mikael Tykesson, försäljnings- och marknadschef, Woody Bygghandel, 0733-22 30 17
Pia-Karin Åkesson, vd, ID kommunikation AB 0702-15 83 98, pia-karin@idkommunikation.com 

Läs mer

Woody satsar framåt med ID kommunikation

Woody stärker erbjudandet genom avtal med Festool

Genom ett nytt samarbete med Woody vill Festool stärka sin närvaro inom proffsbygg. Detta då både Woody och Festool vänder sig till den professionella hantverkaren som värderar hög kvalitet, pålitliga verktyg och starka varumärken. ​– Genom att lägga till Festool till vår redan breda produktportfölj stärker vi vårt erbjudande till proffskunden, säger Anna Münter, kategorichef på Woody Bygghandel.

Genom ett nytt utökat samarbete med Woody Bygghandel vill Festool stärka sin närvaro inom segmentet proffsbygg. Detta då både Woody och Festool vänder sig till den professionella hantverkaren som värderar hög kvalitet, pålitliga verktyg och starka varumärken.

– Genom att lägga till Festool till vår redan breda produktportfölj inom Elhandverktyg så stärker vi på Woody vårt erbjudande till proffskunden, säger Anna Münter, kategorichef på Woody Bygghandel.

Festool har de senaste åren haft stora framgångar och ökat sin försäljning men inte haft mer än ett fåtal av Woodys anläggningar som återförsäljare. Med det nya samarbetsavtalet så har man ambitionen att finnas i de flesta av Woodys butiker. Avtalet gäller från och med 1 juli och utrullningen av det utökade samarbetet inleds under september 2020.

– Festool har sedan tidigare ett starkt fäste inom snickeri och måleri men i takt med att produkt-portföljen vuxit, vill vi utveckla vår försäljning till bygg, säger Martin Andersson, Sverigechef på Festool och utvecklar:
– Woody har ett starkt fäste i detta segment och en struktur med lokala delägare runt om i landet som passar oss utmärkt. Vi behöver finnas där kunderna finns vilket gör detta blir perfekt för båda parter.

Woody Bygghandel AB är en frivilligkedja med totalt 100 butiker och 49 starka lokala delägare och entreprenörer där många har varit i branschen i generationer, vilket gör att man känner sina lokala marknader mycket väl.

– Det har funnits ett önskemål från våra delägare att ha tillgång till Festools starka varumärke samt proffsinriktade sortiment genom ett centralt avtal. Där vi även ser stora möjligheter för Festool att nå ut ännu bättre med både sitt varumärke och produkter till våra lokala delägare och deras kunder, avslutar Anna Münter.

För mer information kontakta:
Anna Münter, Kategorichef, Woody Bygghandel, 0733-22 30 17
Martin Andersson, National Sales Manager Sweden, Festool Sverige AB 0708-45 59 27

Läs mer

Woody stärker erbjudandet genom avtal med Festool

Woody väljer Additude som ny digital partner

Woody Bygghandel och Malmö-baserade konsultföretaget Additude inleder ett större samarbete när Woody nu vill nästa steg i sin digitaliseringsprocess och erbjuda nya tjänster, högre tillgänglighet samt effektivisera servicen till både delägare och kunder. – Med Additude som partner kommer vi att kunna flytta fram våra positioner inom det digitala området samt E-Commerce, säger vd Peter Sjödahl.

Woody Bygghandel och det Malmö-baserade konsultföretaget Additude inleder ett större samarbete kring digitala affärer när Woody nu vill ta nästa steg i sin digitaliseringsprocess och utnyttja modern teknik för att erbjuda nya tjänster, högre tillgänglighet samt effektivisera servicen till både delägare och kunder.

Samarbetet gäller dels rekrytering av nyckelpersoner för att stärka kompetensen inom det digitala området men även nyutveckling, drift, förvaltning och support av Plattan – Woodys lösning för digitala affärer. I uppdraget ingår även att migrera Plattan till plattformen Microsoft Azure.

– Additude är en komplett leverantör i absolut framkant som kan erbjuda alla de kompetenser och tjänster som Woody har behov av inom området digitala affärer, kommenterar Peter Sjödahl, vd på Woody Bygghandel och utvecklar:

– Med Additude som partner kommer vi att kunna flytta fram våra positioner inom det digitala området samt E-Commerce såväl centralt, för lokala delägare som kunder.

Additudes vd Sam Aston ser det både som ett privilegium och en bekräftelse på sitt bolags kompetens att få vara en del av Woodys resa och digitaliseringsprocess.

– Woody Bygghandel, med sin långa och framgångsrika historia inom sitt område, är mitt i ett spännande skede där man både vill förnya verksamheten och ytterligare applicera modern IT-teknik gentemot både delägare och B2B-kunder. Vi är stolta över att få förmånen att hjälpa Woody med detta.

OM FÖRETAGEN:
Malmö-baserade Additude är ett modernt konsultföretag med ledande konsulter inom innovation, tech och headhunting. Kombinationen av bredd, tjänsteutbud och varje enhets djupa specialisering gör Additude till en partner som kan leverera både innovationsstöd, strategisk rådgivning, och kompletta tekniklösningar inom såväl konstruktion, design, elektronik, inbyggda system som mjukvara. Additude är en del av holländska ICT Group med över 1 400 anställda i norra Europa.

Woody Bygghandel är en av landets äldsta bygghandelskedjor som grundades redan 1944. Kedjan ägs av 49 fria lokala byggmaterialhandlare, med totalt 100 anläggningar runt om i Sverige samt på Åland, som samarbetar inom områden såsom inköp, marknad, IT, miljö & hållbarhet och utbildning.


För ytterligare information kontakta:
Peter Sjödahl, vd, Woody Bygghandel 0720-77 36 53
Sam Aston, vd, Additude 0733-77 61 60
Jim Roslund, sales and marketing manager, Additude, 0701-49 93 10

Läs mer

Woody väljer Additude som ny digital partner

Fler nya delägare och butiker till Woody!

Woody Bygghandel har fortsatt medvind och lockar till sig delägare från de övriga bygghandelskedjorna. Per i dag 1/9 träder Partille Trä samt två ytterligare delägare från Bolist in i kedjan som därmed omfattar totalt 49 lokala delägare med tillsammans 100 butiker. – Genom inträdet i Woody riktar vi oss ännu tydligare mot proffskunderna, konstaterar Partille Träs ägare och vd Lars Alvergren

Woody Bygghandel har fortsatt medvind och lockar till sig nya delägare från de övriga bygghandelskedjorna. Per i dag den förste september träder tre nya delägare från Bolist in i kedjan som därmed omfattar totalt 49 lokala delägare med tillsammans 100 anläggningar/butiker från Österlen till Nordmaling.

Senast i raden är Partille Trä AB meden anläggning på strategiskt läge intill E20 i östra Göteborg på gränsen till Partille. Det 70-åriga bolaget med knappt tio anställda omsatte förra året ca 15 miljoner med stark lönsamhet.

– Det känns riktigt kul och spännande att gå in i den här nya fasen för bolaget! Genom inträdet i Woody riktar vi oss ännu tydligare mot proffs-kunderna, konstaterar ägaren och vd:n Lars Alvergren som 1995 tog över bolaget efter sin far.

Merparten av Partille Träs kunder är byggproffs i ROT-/Service-sektorn och just inriktningen mot proffs är något man saknat inom Bolist.
– Jag har de senaste 5-6 åren önskat en tydligare proffsprofilering inom Bolist.

Därför var det ett naturligt val för Lars och Partille Trä att söka sig till Woody när man inte ville bli en del av nya samarbetet mellan XL-BYGG och Bolist.
– Partille Trä är en välskött bygghandel med tydlig proffsinriktning som drivs framgångsrikt av Lars och hans team. De kommer att passa bra in med våra övriga delägare inom Woody, kommenterar Peter Sjödahl, vd för Woody Bygghandel.
Som under 2020 märkt av ett stort intresse för kedjans affärsmodell från ett antal bygghandlare både inom Bolist och andra bygghandelskedjor.
– Som fri delägare inom Woody får man möjligheten till lokalt självbestämmande men också tryggheten av att tillhöra en stor kedja.

Som kommunicerats tidigare i sommar så kommer, förutom Partille Trä, även de två skånska förre detta Bolist-handlarna; Lokalföreningen Brösarp och JHL, Järrestads Härads Lantmannaförening i Tommarp bli en del av Woody-kedjan per idag tisdag den 1 september. Totalt tre nya delägare och butiker som gör att Woody nu har 49 delägare med 100 butiker/anläggningar samt en total omsättning på 6 miljarder SEK.

För mer information kontakta:
Peter Sjödahl, vd, Woody Bygghandel peter.sjodahl@woody.se 0720-77 36 53
Lars Alvergren, ägare och vd, Partille Trä AB, 0739-87 50 99
Reine Landin, vd, Lokalföreningen Brösarp, 0414-739 92
Ola Cristiansson, vd, Järrestads Härads Lantmannaförening i Tommarp, 0707-38 30 01

Läs mer

Fler nya delägare och butiker till Woody!

Woody skriver nytt stort centralt avtal!

​Woody Bygghandel har fått en rivstart för sin nya sammanslagna sälj- och marknadsavdelning. Det senaste i raden av centrala avtal är med Ikano Bostad för leverans av byggmaterial till ett antal olika bostadsprojekt runt om i landet. – Vi är både stolta och glada att Ikano Bostad valt att skriva ett rikstäckande avtal med oss, säger nye försäljnings- och marknadschefen Mikael Tykesson.

Woody Bygghandel har fått en rivstart för sin nya sammanslagna sälj- och marknadsavdelning. Det senaste i raden av centrala avtal är med Ikano Bostad för leverans av byggmaterial till ett antal olika bostadsprojekt runt om i landet.

– Vi är både stolta och glada att Ikano Bostad valt att skriva ett rikstäckande avtal med oss. Vilket tyder på att vi som frivilligkedja har hittat en bra modell där vi jobbar allihop tillsammans, både lokala delägare, leverantörer och vårt servicekontor kring våra centrala avtal, säger nye försäljnings- och marknadschefen Mikael Tykesson.

Det var i början av året som Woody stuvade om och slog ihop försäljning och marknad till en ny större enhet med Mikael Tykesson vid rodret.

Woody har alltid haft en stark ställning lokalt med 50 delägare och cirka 100 anläggningar över hela landet, men nu verkar fler av de rikstäckande byggbolagen fått upp ögonen för Woody och dess starka kundlöfte utifrån proffsbyggarens krav.

Ett centralt område i förhandlingarna med Ikano Bostad var miljö- och hållbarhetsfrågorna där parterna till slut landade rätt. Vilket visar att Woodys målmedvetna arbete inom hållbarhet med bland annat virkes- och spårbarhetscertifiering tilltalar marknaden och dagens allt mer miljömedvetna bostadsbyggare.

– Det är jättekul att vi fått en så bra start för vår nya försäljningsorganisation gällande centrala avtal, avslutar Mikael Tykesson som förutom detta 4-årsavtal med Ikano Bostad även skrivit nya flerårs-avtal med såväl JM som Peab här under våren.

För ytterligare information kontakta:
Mikael Tykesson, försäljnings- och marknadschef Woody Bygghandel 0702-15 75 37
Peter Sjödahl, vd, Woody Bygghandel 0720-77 36 53

Läs mer

Woody skriver nytt stort centralt avtal!

NP Nilsson satsar vidare – bygger helt ny bygghandel i Halmstad!

​Woody-delägaren NP Nilsson Trävaru AB – med totalt fem butiker i NV-Skåne och södra Halland – öppnade så sent som i april i år sin nya anläggning i Helsingborg. Nu tar företaget nästa steg i sin utveckling när man våren 2022 öppnar man en helt ny toppmodern bygghandel på Vilhelmsfälts industriområde i Halmstad.

Woody-delägaren NP Nilsson Trävaru AB – med totalt fem butiker i NV-Skåne och södra Halland – öppnade så sent som i april i år sin nya anläggning i Helsingborg. Nu tar företaget nästa steg i sin utveckling och bygger en helt ny toppmodern bygghandel i Halmstad.

Halmstad är redan idag en marknad för NP Nilsson dit man når kunderna genom dagliga leveranser direkt till arbetsplats eller villa. Den nya anläggningen på Vilhelmsfälts industriområde har ett strategiskt läge intill E6:an vilket kommer att ge god tillgänglighet för kunderna i och utanför Halmstad oavsett vilket väderstreck man kommer ifrån.

– Det väcker såklart lite uppmärksamhet med dessa satsningar först i Helsingborg och nu i Halmstad i dessa ovissa tider med covid-19. Men samtidigt så gör vi denna satsning för att långsiktigt kunna vara ett lokalt alternativ även på den växande Halmstad-marknaden, säger Fredrik Bergh, vd på NP Nilsson.

Byggnationen planeras nu för fullt med målsättningen att den nya bygghandeln ska stå färdig inför vårsäsongen 2022. Ambitionen är att minimera ytorna utomhus och istället skapa en inspirerande och effektiv miljö på ca 5 000 kvm inomhus. Men redan efter sommaren så kommer NP Nilsson att öppna ett tillfälligt säljkontor med ett mindre lager samt en kompletterande butik, tills det är dags att flytta in i de nybyggda lokalerna. Sortimentet kommer att anpassas efter de regionala och lokala byggarnas behov.

NP Nilsson är en regional bygghandelskedja med säte i NV-Skåne med 130 anställda och omsätter ca 400 Mkr. Företaget bildades 1907 och ägs fortfarande av samma familj, nu i 3:e generation. Bolagets huvudfokus ligger på byggproffsen samt den medvetne konsumenten och man verkar i södra Sverige och når kunder i hela regionen med tydligt fokus på kuststräckan från Malmö till Halmstad.

Huvudkontor och logistikcenter finns i Grevie och de fem bygghandelsbutikerna finns i Båstad, Grevie, Helsingborg, Laholm och Ängelholm.

NP Nilsson är sedan hösten 2019 medlem och även delägare i den rikstäckande bygghandelskedjan Woody Bygghandel.

– Vi är stolta över att ha ett så framgångsrikt och offensivt företag som NP Nilsson med i Woody-familjen, säger Peter Sjödahl, vd för Woody Bygghandel i en kommentar.

För mer information kontakta:
Mikael Carlsson, marknadschef, NP Nilsson Trävaru AB, 0431-47 83 22
Fredrik Bergh, vd, NP Nilsson Trävaru AB, 0470-36 22 15
Peter Sjödahl, vd, Woody Bygghandel AB, 0720-77 36 53

Läs mer

NP Nilsson satsar vidare – bygger helt ny bygghandel i Halmstad!

Han blir ny försäljnings- och marknadschef på Woody Bygghandel

Woody Bygghandel AB har beslutat att slå samman sin försäljningsavdelning samt marknadsavdelning till en gemensam enhet. Chef för nya avdelningen blir Mikael Tykesson med totalt tio år som bland annat produkt- och kategorichef samt marknadschef på Woodys Servicekontor i Helsingborg. – Det känns verkligen spännande att få förtroendet att leda arbetet på vår nya försäljnings- och marknadsavdelning.

Woody Bygghandel AB har beslutat att slå samman sin försäljningsavdelning samt marknadsavdelning till en gemensam och större enhet. Chef för den nya avdelningen blir Mikael Tykesson med totalt tio år som bland annat produkt- och kategorichef för Fönster & Dörrar samt marknadschef på Woodys Servicekontor i Helsingborg.

– I min värld känns det helt naturligt att samla alla de aktiviteter som på olika sätt riktar sig mot våra kunder, kommenterar Peter Sjödahl, vd på Woody Bygghandel förändringen.

I den nya avdelningen samlas både central marknadsföring, rikskunds-försäljning, digitala affärer och utbildning & event.

– Här kommer vi få stor nytta av Mikaels breda bakgrund och gedigna Woody-erfarenhet.

Två huvuduppgifter för den nya försäljnings- och marknadschefen blir:

* Fortsätta arbetet med digitalisering där Woody precis som hela branschen har en del att göra.
* Ökat fokus på försäljningen mot rikskund där man här under våren bland annat  kommer rekrytera ytterligare en Key Account Manager (KAM) ansvarig för Region Väst och Syd.

– Nu går vi all-in och satsar på ökad tillväxt inom vår rikskundsförsäljning. Med två färska avtal med både JM och Peab har vi fått en bra start på 2020, men här finns mer att göra, konstaterar Peter Sjödahl.

– Det känns verkligen spännande att få förtroendet att leda arbetet på vår nya försäljnings- och marknadsavdelning. Mina år inom Woody gör också att jag har en del tankar och idéer om hur vi tillsammans med våra lokala delägare ska kunna ta nästa steg i digitaliseringsprocessen samt öka försäljningen via centrala avtal, säger Mikael Tykesson.

Mikael Tykesson tillträdde sin nya tjänst i månadsskiftet april/maj.

För ytterligare information kontakta:
Peter Sjödahl, vd, 0720-77 36 53  peter.sjodahl@woody.se
Mikael Tykesson, försäljnings- och marknadschef, 0702-15 75 37 mikael.tykesson@woody.se

Läs mer

Han blir ny försäljnings- och  marknadschef på Woody Bygghandel

Woody värvar ännu fler delägare från Bolist!

​Woody Bygghandel fortsätter att locka till sig nya delägare från de övriga bygghandelskedjorna. Senast i raden är de två tongivande Bolist-handlarna Lokalföreningen i Brösarp och JHL i Tommarp. – Med en vårförsäljning väsentligt bättre än marknaden, två färska flerårsavtal med JM och Peab plus dessa båda nytillskott närmar sig Woody en årlig omsättning på sex miljarder, säger vd Peter Sjödahl.

Woody Bygghandel har medvind och fortsätter att locka till sig nya delägare från de övriga bygghandelskedjorna. Senast i raden är de två tongivande Bolist-handlarna Lokalföreningen i Brösarp och JHL i Tommarp som från och med 1 september lämnar Bolist och istället blir nya delägare i Woody.

Woodys märker just nu av ett mycket stort intresse för kedjans affärsmodell och det pågår diskussioner med flera bygghandlare både inom Bolist och andra bygghandelskedjor.

– Som fri delägare inom Woody får man möjligheten till lokalt självbestämmande men även tryggheten av att tillhöra en stor kedja. Och vi har plats för ännu fler duktiga och drivna entreprenörer inom vår kedja, kommenterar Peter Sjödahl som kan se tillbaka på en stark inledning av 2020 trots Corona-pandemin.

– Med en vårförsäljning väsentligt bättre än marknaden, två färska flerårsavtal med JM och Peab plus dessa båda nytillskott närmar sig Woody en årlig omsättning på sex miljarder SEK.

De två nya delägarna – där båda två(!) nominerades till Årets Bolist-butik 2019 – drivs båda som ekonomiska föreningar. Där Lokalföreningen Brösarp omsätter totalt 110 miljoner SEK (varav 80 MSEK kommer från byggsidan).

– Eftersom vi servar företagare såväl inom bygg- och entreprenadverksamhet, lantbruk samt kvalitetsmedvetna privatkonsumenter är det jätteviktigt för oss att kunna påverka och styra sortiments-mixen utifrån just vår lokala marknad. Att erbjuda ett attraktivt sortiment till våra kunder har byggt vår framgång ända sedan starten 1936 och det kommer att bli betydligt enklare i en frihandelskedja som Woody, säger Reine Landin, vd för Lokalföreningen Brösarp och fortsätter:

– Vi har redan idag ett starkt lokalt varumärke och där Woodys proffsinriktade sortiment lyfter oss minst en nivå i vår satsning mot företagare i olika branscher. Det här känns riktigt bra och superspännande! 

Liknande resonemang har man även på JHL, Järrestads Härads Lantmannaförening i Tommarp mitt på Österlen. JHL har drygt 230 medlemmar, ett 30-tal anställda och en total omsättning på cirka 200 miljoner SEK, där bygg- och butiksdelen omsätter mer än hälften.

– För oss är det viktigt att tillhöra en frihandelskedja. Detta för att kunna sätta vår egen prägel på sortimentet och därigenom möta alla våra kunders behov, krav och önskemål, kommenterar JHL:s vd Ola Cristiansson.

– Något vi gjort ända sedan starten för 117 år sedan och som vi nu kommer att fortsätta med som fri delägare inom Woody.

För mer information kontakta:
Peter Sjödahl, vd, Woody Bygghandel peter.sjodahl@woody.se 0720-77 36 53
Reine Landin, vd, Lokalföreningen Brösarp, 0414-739 92
Ola Cristiansson, vd, Järrestads Härads Lantmannaförening i Tommarp, 0707-38 30 01

Läs mer

Woody värvar ännu fler delägare från Bolist!
Nästa >>
<< Föregående